Jongeren kopen meer boeken, dvd's en cd's dan veertigplussers. Dit blijkt uit onderzoek van Clansman Email Media. Volgens het onderzoek speelt vooral de online verkrijgbaarheid van de producten een grote rol.
Van de ondervraagde jongeren tot 25 jaar koopt ongeveer veertig procent vier tot tien keer per jaar boeken, cd's en dvd's. Men koopt in deze gevallen niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Bij de veertigplussers ligt dit percentage op dertig procent is. Zij kopen wel online boeken, alleen kopen zij er minder per jaar. Zestig procent van de veertigplussers koopt niet meer dan drie keer per jaar een boek, cd of dvd voor zichzelf of een ander. Bij jongeren ligt dit percentage op 45 procent.
Jeroen Ligthart, algemeen directeur van Clansman, denkt dat de uitkomst van het onderzoek onder meer te maken heeft met de populaire webwinkels, waar online boeken snel kunnen worden aangeschaft. "Het online aanschaffen van artikelen slaat bij jongeren meer aan. Dat merk je niet alleen bij producten als boeken en dvd's, maar ook bij bijvoorbeeld kleding en reizen. Jongeren weten de weg op internet beter te vinden en gaan uitgebreid online shoppen", aldus Ligthart.
Cd's en boeken gewild onder jongeren
Gepubliceerd op 4 januari 2010 om 00:00
Reacties 0