‘Verkoopkanalen beter integreren’

Om de concurrentiepositie te verbeteren en meer winst te behalen, leggen retailers dit jaar de focus op differentiatie in sourcing, verkoopkanalen en retourinitiatieven. Dit voorspelt Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen.

Het bedrijf voorziet dit jaar vijf trends. “De eerste is mixed sourcing”, begint Pieter Van den Broecke, managing director Centraal Europa bij Manhattan Associates. “De onstabiele markt maakt het voor retailers lastiger om nauwkeurige verkoopvoorspellingen te doen. Om de inkooprisico’s te beperken, verdelen retailers hun inkoop over regionale en internationale markten.”

Van den Broecke ziet retailers dit jaar ook intensiever bezig met een grotere productdifferentiatie. “Ze willen zich van de concurrentie onderscheiden door het bieden van een groter en gevarieerder productaanbod.”
Ook multichannel retailing zet dit jaar verder door. “Retailers proberen concurrentievoordeel te behalen met een betere integratie van de verschillende verkoopkanalen. Zowel aan verkoopzijde als aan inkoopzijde.’

Daarnaast wordt volgens Manhattan Associates de zichtbaarheid en flexibiliteit verhoogd. “Om optimaal in te kunnen spelen op de snel veranderende vraag van klanten, verhogen retailers de flexibiliteit en zichtbaarheid van hun distributienetwerk. Met realtime inzicht in voorraden en orders, kan wanneer nodig snel worden bijgestuurd.”
Als laatste trend ziet Van den Broecke potentie in nieuwe retourinitiatieven. “De wensen van de klant staan meer dan ooit centraal. Klanten willen meer keuze in het retourneren van producten. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om online gekochte producten in de winkel terug te brengen. Een goede retourstrategie wordt een belangrijke differentiatie-instrument voor retailers in 2010.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!