Ruim tweederde van alle grote Nederlandse retailers verkoopt via internet. Bijna negentig procent verzendt nieuwsbrieven, gemiddeld veertig per jaar, en een kwart experimenteert met aanbiedingen op prijsvergelijkingssites. Dat blijkt uit de jaarlijkse RetailSites-inventarisatie van RetailTrends, dat is gepubliceerd in het januarinummer van RetailTrends.
Bij grote Nederlandse retailers is het gebruik van standaard digitale marketinginstrumenten inmiddels gemeengoed. Alle winkelketens in de jaarlijkse RetailSites-inventarisatie van RetailTrends hebben een website, 87 procent verstuurt een digitale nieuwsbrief en 69 procent doet aan internetverkoop.
In vergelijking met voorgaande jaren vlakt de groei af: e-commerce nam dit jaar met slechts zeven procent toe en hetzelfde groeipercentage geldt voor het aantal winkelketens dat nieuwsbrieven verzendt. Zoekreclame op formulenaam neemt slechts twee procent toe naar 26 procent en het aantal winkelketens dat geconfronteerd wordt met zoekreclamepiraten daalt van 28 naar negentien procent.
Veel retailers mikken op kwalitatieve verbetering. De website krijgt meer toeters en bellen, het assortiment wordt verbreed (slechts 54 procent heeft een volwaardige webwinkel) en e-mail krijgt meer aandacht. Vorig jaar maakte zestig procent van alle mailende retailers nog basisfouten, zoals een onduidelijk afzendadres, een monotone kopregel of een te lage frequentie. Dat aandeel is dit jaar gehalveerd. Maar bij de nieuwkomers duiken dezelfde basisfouten weer op. DA dat zijn nieuwsbrief laat versturen met Datamatch als afzender bijvoorbeeld.
Per mailende winkelketen zijn gemiddeld veertig nieuwsbrieven per jaar geteld. De top-vijf verzenders bestaat uit MediaMarkt (400+), Kruidvat, Kijkshop, V&D en Selexyz die elk meer dan honderd nieuwsbrieven verzonden hebben in 2009. Daar staan spaarzaam mailende retailers tegenover. Claudia Sträter, Lucardi, Hornbach, Decorette, De Tuinen, Sacha Shoes, Fietswereld en Profile de Fietsspecialist, Expo en Didi Fashion halen de maandelijkse frequentie niet eens.
Kwalitatieve verbetering komt ook tot uitdrukking in de toevoeging van inspiratie, beleving en interactie aan websites en -shops. Vooruitstrevende retailers bieden belevenis, ze gaan de dialoog aan met hun klanten, of creëren ruimte voor reacties en reviews. Al valt het niet mee om werkelijk originele en relevante verdieping te realiseren.
Een voorbeeld van digitale zelfbediening is de mobiele applicatie Appie van Albert Heijn. Hiermee kan de klant zijn boodschappenlijstje koppelen aan recepten en bonusaanbiedingen. GroenRijk biedt inspirerende info voor tuinliefhebbers. Christine Le Duc verfilmt erotische scripts die door klanten ingezonden zijn. Pet’s Place biedt een heel ecosysteem voor dierenhouders. En een aantal modeketens is actief op Hyves. Steps heeft daar tweeduizend fans, Hunkemöller elfduizend en Coolcat vijftienduizend.
Retailers experimenteren inmiddels ook met vergelijkingssites. Meer dan een kwart van alle grote winkelketens laat prijzen vergelijken op Vergelijk, Kieskeurig of Beslist.nl. De laatste heeft een voorsprong met 24 procent bereik, Kieskeurig volgt met dertien procent en Vergelijk telt tien procent. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat retailers heel selectief kunnen zijn in de keuze van producten die ze ter vergelijking aanbieden. Voor een echte volledige prijsvergelijking lenen deze sites zich nog lang niet.
De RetailSites-inventarisatie wordt elk jaar medio december uitgevoerd door RetailTrends. Van 160 bekende winkelketens is eind 2009 vastgesteld wat ze doen met websites, webshops, zoekreclame, interactiviteit, nieuwsbrieven en dit jaar bovendien of ze meedoen aan prijsvergelijkingssites. Klik hier voor het complete overzicht.
RetailSites 2009: kwart winkelketens op vergelijkingssites
Gepubliceerd op 11 januari 2010 om 00:00
Reacties 0