Grenzen Nederlandse voedselmarkten worden kleiner
Gepubliceerd op 22 april 2005 om 00:00
De verschillen tussen traditionele foodservice en foodretail worden steeds kleiner. Dat bleek tijdens het vierde Nationaal Congres Foodservice medio maart. Onderzoeksbureau GfK toonde in samenwerking met FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het congres voor de eerste keer de totaalomzet van voeding en het consumentengedrag in de verschillende Nederlandse afzetkanalen. Het doel van de studie (C3 Foodservice-onderzoek) was om gelijke marktdefinities te ontwikkelen en dubbeltelling door overlapping van markten te voorkomen. Ongeveer 15.000 mensen werden voor het onderzoek ondervraagd.De totale bestedingen van Nederlandse consumenten worden op 220 miljard euro geraamd. De totale bestedingen bij supermarkten komen op 25 miljard euro en speciaalzaken op 6 miljard euro uit. Foodservicekanalen nemen 16,4 miljard euro voor hun rekening. Dit kan weer onderverdeeld worden in horeca (11,8 miljard euro), bedrijven (1,78 miljard), onderwijs (0,15 miljard), instellingen (0,84 miljard) en `convenience & overig` (1,76 miljard). In horecagelegenheden wordt vooral drank genuttigd. De Nederlander komt wekelijks gemiddeld op 12 locaties buiten de eigen woning.
Reacties 0