Omzet retail krimpt 6,4 procent

In november 2009 heeft de Nederlandse detailhandel 6,4 procent minder omzet geboekt dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit donderdagochtend gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS).

Het volume nam af met 6,9 procent, bij een prijsstijging van 0,6 procent. De omzetontwikkeling in november is negatief beïnvloed door de samenstelling van koopdagen. Na correctie ligt de omzetontwikkeling in lijn met die in voorgaande maanden.

In het begin van de economische crisis, vanaf oktober 2008, bleef de omzet in de detailhandel redelijk op peil, hierna werd de crisis ook in de detailhandel merkbaar. Over de eerste elf maanden van 2009 kwam de omzet 5,1 procent lager uit dan in dezelfde periode in 2008.

De supermarkten leverden in november 2,1 procent omzet in. Over de eerste elf maanden lag de omzet van deze winkels 1,5 procent hoger, terwijl het volume met 0,8 procent afnam, vergeleken met dezelfde periode in 2008.

De voedingsspeciaalzaken noteerden 5,6 procent minder omzet in november. De totale omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen kromp in deze maand 2,5 procent. Als er rekening wordt gehouden met de samenstelling van koopdagen steeg de omzet van deze winkels licht.

Bij de winkels in de non foodsector boekten de winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en doe-het-zelfartikelen meer dan elf procent minder omzet dan in november 2008. De drogisterijen wisten een kleine plus te noteren. De gehele non foodsector kwam uit op een omzetdaling van 10,5 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!