De verkoop van nieuwe personenauto's is in 2009 met 1,6 procent gedaald tot 14,48 miljoen vergeleken met het voorgaande jaar. Ten opzichte van 2007 daalde de verkopen met 9,5 procent, zo maakte de Europese brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA vrijdag bekend.
De verkopen trokken in de tweede helft van het jaar aan dankzij de invoering van de slooppremie in meer dan tien Europese landen. In Nederland daalde de autoverkopen vorig jaar met 22,5 procent, maar dat is nog lang niet zo erg als in Finland en Ierland waar de verkopen kelderden met respectievelijk 35 en 62 procent.
Van de automerken kreeg het Zweedse Saab, dat al tijden op de rand van de afgrond bungelt, de hardste klappen met een daling van 59 procent in 2009. Het Zuid-Koreaanse Hyundai deed het bij de grotere merken vorig jaar het best met een stijging van de verkopen met 26,6 procent tot bijna 270 duizend stuks.
Autoverkoop neemt iets af
Gepubliceerd op 15 januari 2010 om 00:00
Reacties 0