Mode- en schoenenretailers hebben het afgelopen jaar de gevolgen ondervonden van de nog altijd zuinige consument. De omzetcijfers voor modewinkels en de schoenendetailhandel namen af met respectievelijk drie en 4,4 procent. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerde analyse van de omzetmonitor van brancheorganisatie CBW-MITEX.
Een inventarisatie van omzetontwikkelingen naar vestigingsplaatsgrootte toont dat de omzetdaling nadrukkelijk voelbaar was in de grote steden. In kleinere plaatsen tot 35 duizend inwoners viel de omzetdaling mee. Waarschijnlijk profiteert de ondernemer in deze plaatsen van de band die hij heeft en onderhoudt met zijn lokale klantenkring, concludeert CBW-MITEX.
De winkels noteerden de beste omzetmaanden in de traditionele uitverkoopmaanden januari en juli. Dit geldt voor zowel de mode - als de schoenenbranche. De verkoop van de nieuwe collecties kwam in het zomer- en winterseizoen maar moeizaam op gang.
In de bedrijfseconomisch belangrijke maanden februari, maart, augustus en september stelden de omzetten teleur. Pas in april en oktober gaf de consument meer uit aan kleding- en schoenen. Dat leidde tot omzetplussen ten opzichte van dezelfde maanden in 2008.
Winkels in plaatsen tot 35 duizend inwoners verloren minder omzet dan modewinkels in middelgrote plaatsen. Zij deden het op hun beurt weer beter dan de collega’s in grote steden.
Het aantal impulsaankopen, waarvan bij recreatieve shoppers vaker sprake is, was in de grote steden het afgelopen jaar minder. Doelgericht koopgedrag van consumenten naar modewinkels in kleinere plaatsen leed minder onder de recessie. Ook de matige bereikbaarheid en vaak hoge parkeertarieven die veel consumenten ervaren bij het bezoeken van een grote stad, zijn factoren die een kleinere plaats in de kaart kunnen spelen.
De belangrijkste troef die de ondernemer in een kleine plaats in handen heeft, is zijn persoonlijke band met de klant, stelt CBW-MITEX. ‘Actieve en aansprekende klantenbinding zorgt voor een dempend effect op de omzetdruk die iedere ondernemer ervaart.’ De brancheorganisatie vindt dat actieve klantenbinding een troef is die ook door winkels in grotere plaatsen ingezet moet worden. ‘Dat vraagt om creativiteit in marketingactiviteiten en nauwkeurig databasemanagement, omdat de klantcontacten anders zijn.’
Klantenbinding beperkt omzetkrimp moderetail
Gepubliceerd op 28 januari 2010 om 00:00
Reacties 0