Webwinkel Bol praat met Nederlandse dagbladen om krantenpagina’s op de e-reader te krijgen. Dat meldt de Telegraaf.
Topman Daniel Ropers zegt dat het technisch eenvoudig is om het lezen van kranten op e-readers tot een succes te maken. Bol.com verkocht in vier maanden ruim veertienduizend e-readers. “Kranten kunnen ervoor kiezen om meer met inhoudsopgaven te werken en extra links bij artikelen toevoegen. Ook kunnen advertenties worden getoond bij het omslaan van digitale pagina’s.”
Maar is er animo voor? Kijken we naar Amerika, dan blijkt uit cijfers van de Amerikaanse onderzoeker en journalist Roger Fidler dat de NY Times en Wall Street Journal elk zo’n dertigduizend abonnees hebben die via Kindle de krant lezen. Bij andere kranten gaat het om flink lagere cijfers.
In Nederland is het aantal mensen dat via een e-reader de krant leest, verwaarloosbaar. De Telegraaf volgt de ontwikkelingen rond de e-readers op de voet en zal er in de toekomst zeker iets mee gaan doen, zo verzekert een woordvoerder van de Telegraaf.
“Krantenuitgevers bieden al vijftien jaar gratis nieuws op hun websites, maar om de e-reader tot een succes te maken zal daar iets moeten veranderen”, aldus Fidler.
‘Straks kranten lezen via e-reader’
Gepubliceerd op 1 februari 2010 om 00:00
Reacties 0