‘AH minacht Nederlandse taal’

Supermarktketen Albert Heijn heeft de Sofprijs der Nederlandse taal 2009 ontvangen. De Stichting Nederlands reikt de prijs jaarlijks uit aan een persoon of organisatie die bewust of onbewust de Nederlandse taal ernstig tekort doet, zo meldt persbureau ANP.

AH trok met zijn nieuwe verpakking van het goedkope merk Euroshopper de aandacht van de stichting. Op deze verpakking staat het Engels groot afgedrukt terwijl het Nederlands er alleen nog maar in ‘priegellettertjes’ op staat.
De Nederlandse marktleider in de supermarktbranche volgt minster Plasterk op. Hij won de Sofprijs in 2008, omdat omdat hij weigerde de taalclausule in de wet op het hoger en wetenschappelijk onderwijs te handhaven.

De Stichting Nederlands deelt naast de Sofprijs, ook de Lofprijs uit. Deze werkt omgekeerd aan de Sofprijs en ging naar de Vrije Universiteit, vanwege de verplichte taaltoets waar eerstejaars studenten aan worden onderworpen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!