Supermarkten zullen dit jaar meer omzet uit promoties en acties halen dan vorig jaar. Komend jaar zal 14,9 procent van de omzet te danken zijn aan prijzencampagnes, tegen 13,9 procent een jaar eerder. Dit verwacht marktonderzoeksbureau GfK Panel Services. De actiedruk bij supermarkten komt daarmee dit jaar hoger uit dan ooit. In 2008 waren promoties nog goed voor 11,6 procent van de omzet.
De meeste supers begonnen in januari met nieuwe prijzencampagnes. Zo biedt C1000 tijdens ‘de Euroweken’ wekelijks 25 producten voor 1 euro aan en geeft Albert Heijn tijdens ‘de hamsterweken’ bij bepaalde producten een tweede gratis weg. Ook andere supermarkten zoals Deen, DekaMarkt en Vomar komen met soortgelijke acties.
Jumbo Supermarkten onthoudt zich van acties, want zij garandeert naar eigen zeggen iedere dag de laagste prijs. Wel grijpt de supermarkt deze periode aan om klanten te wijzen op de lage prijzen van A-merken en versproducten. Bij aankoop van een van deze producten krijgt de klant een gratis bijpassend product van het Jumbohuismerk erbij.
Volgens de prognose van GfK Panel Services groeit de totale omzet van de Nederlandse supermarkten dit jaar met 1,5 procent tot 31,6 miljard euro. “Consumenten bezuinigen op horecabezoeken en speciaalzaken en komen daardoor meer bij supermarkten”, aldus het marktonderzoeksbureau.
‘Actiedruk supermarkten hoger dan ooit’
Gepubliceerd op 2 februari 2010 om 00:00
Reacties 0