Een merkbewuste vrouw is zelfverzekerder en kan beter nadenken wanneer zij merkkleding draagt. Dat concludeert de Vrije Universiteit in Amsterdam na eigen onderzoek, aldus persbureau ANP.
Voor het onderzoek werden tachtig vrouwen verzocht een zwarte colbert te dragen tijdens het invullen van een vragenlijst en het oplossen van een aantal logische, taalkundige en wiskundige problemen. Daarbij werd de ene helft medegedeeld dat het colbert van het merk G-star was, terwijl de rest kreeg te horen dat het van de markt afkomstig was.
Opvallende resultaat van het onderzoek was dat vrouwen die het ‘merkcolbert’ droegen, een hoger zelfvertrouwen rapporteerden. Vooral bij materialistische vrouwen was dat effect sterk. Bovendien bleek die groep beter te presteren bij het oplossen van de puzzels.
Niet eerder is aangetoond dat merken invloed kunnen hebben op cognitieve prestaties, stelt universitair docent Ivar Vermeulen, die het onderzoek begeleidde.
Vrouw slimmer door merkkleding
Gepubliceerd op 3 februari 2010 om 00:00
Reacties 0