De Nederlandse supermarktbranche realiseert al jaren groeiende omzetcijfers. Aan deze vanzelfsprekendheid komt echter een einde. Dat verwacht marktonderzoeker GfK.
Het bureau voorspelt voor het lopende jaar een beperkte groei van niet meer dan 1,5 procent. Supermarktdeskundige Paul Moers van merkenbureau PM.SMS noemt het historisch lage groeicijfer ‘een nieuw fenomeen’.
De supermarkten in ons land noteerden in 2009 nog een gezamenlijke omzetgroei van 3,5 procent. In 2008 noteerde de branche zelfs een plus van 6,2 procent. Maar dit soort groeicijfers behoren tot het verleden, meent Moers, die stelt dat ‘supermarkten het verzadigingspunt bereiken’. “Het valt gewoon niet mee nog meer artikelen bij de consument naar binnen te duwen.”
Moers vlakt de rol van de economische crisis niet helemaal uit. “Consumenten kiezen nu toch vaker voor goedkopere artikelen.” Ook GfK wijt de lagere omzetprognose deels aan de crisis.
'Groei supermarkten verleden tijd'
Gepubliceerd op 4 februari 2010 om 00:00
Reacties 0