De omzet in de woondetailhandel is het laatste kwartaal van 2009 gekelderd. De verkopen namen af met 5,3 procent ten opzichte van het vierde kwartaal een jaar eerder. Dit blijkt uit een rapport van Van Es Marketing Services.
Bijna de helft (49 procent) van de woonwinkels werd met een omzetdaling geconfronteerd, zo meldt het rapport. Zeven procent van de woonretailers behaalden eenzelfde omzetniveau als een jaar eerder en 44 procent van de woonretailers hebben een omzetstijging genoteerd.
Van de dalers laten met name keukens/keukenapparatuur en sanitair/tegels/badkamers een zorgelijke ontwikkeling zien. De omzetdaling in deze productgroepen zet onverminderd door. Van de verschillende typen woonwinkels realiseerden alleen tuincentra in het vierde kwartaal een omzetstijging.
Tevens blijkt uit het rapport dat er een sterk verband bestaat tussen omzetmutatie en de locatie van de woonwinkel. Woondetaillisten op grootschalige concentraties, zoals woonboulevards, hebben wederom slecht gepresteerd en noteren een daling van acht procent. De winkels in stadscentra (2,9 procent) en solitair gelegen woonwinkels (3,1 procent) deden het relatief goed.
Lees meer over de ontwikkelingen in woonbranche in een interview in het februarinummer van RetailTrends met de directie van Euretco Wonen. U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier.
Omzetdaling woonretail zet door
Gepubliceerd op 5 februari 2010 om 00:00
Reacties 0