Albert Heijn heeft zijn marktaandeel het afgelopen jaar verder uitgebreid. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen.
Het aandeel van de marktleider groeide van 31,3 procent in 2008 naar 32,8 procent vorig jaar. De stijging is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de overname van tientallen C1000-winkels door Albert Heijn. C1000 leverde anderhalf procent marktaandeel in en kwam in 2009 uit op 11,7 procent.
Prijsvechter Aldi profiteerde het afgelopen jaar niet van de recessie en ging van 8,5 procent in 2008 naar 8,3 procent vorig jaar. “Aldi is vast blijven houden aan de roots; een lage prijs, beperkt assortiment en veel non food”, aldus een woordvoerder. “Dat is nu iets minder aantrekkelijk voor de consument.” Discounter Lidl, dat meer dan Aldi een kwaliteitspropositie biedt, wist zich wel te profileren en zag het marktaandeel stijgen van 4,8 naar 5,4 procent.
De Super de Boer-winkels hadden vorig jaar nog een marktaandeel van 6,5 procent, iets minder dan de 6,8 procent van een jaar eerder. Jumbo nam Super de Boer afgelopen jaar over en had een aandeel van 4,9 procent. De nieuwe inkoopcombinatie van C1000 en Jumbo, met de naam ‘Bijeen’, zou volgens Nielsen in 2009 een marktaandeel van 23,1 procent hebben gehad.
Marktaandeel AH verder uitgebreid
Gepubliceerd op 9 februari 2010 om 00:00
Reacties 0