Cijfers die onderzoeksbureaus, brancheorganisaties, CBS en HBD publiceren geven inzicht in de omzetontwikkeling en de bestedingen van consumenten. De cijfers laten zien of er sprake is van een opwaartse trend of juist van een daling. Soms lijken de cijfers uit die verschillende bronnen elkaar echter tegen te spreken. Hoe kan dat?
Allereerst kan worden gesteld dat de verschillende cijfers vaak kloppen. Maar als de cijfers over een ander onderwerp gaan, de branche(afbakening) verschilt of de doelen en berekeningswijzen anders zijn, treden er verschillen op.
Een belangrijke oorzaak ligt in het doel van het onderzoek. Is dat doel een uitspraak doen over de ontwikkeling van een totale branche? Of over de gemiddelde ontwikkeling van een groep bedrijven in een branche? Meer over het plaatsen vancijfers in het juiste perspectief is te lezen in het HBD-katern in het februarinummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
‘Cijfers in het juiste perspectief plaatsen’
Gepubliceerd op 11 februari 2010 om 00:00
Reacties 0