De ambities van Albert Heijn om serieus werk te maken van zijn non food-assortiment worden verdeeld ontvangen. Supermarktdeskundige Gerard Rutte plaatst grote vraagtekens bij de plannen, omdat de non food-producten die nu al in de AH XL-winkels liggen nauwelijks een succes zouden zijn.
"Waarom zou het beter lukken als het assortiment verder wordt uitgebreid", vraagt Rutte zich af in dagblad De Gelderlander. "Bovendien vergt het veel extra inspanningen op het punt van inkoop, presentatie en het maken van de juiste keuze van producten." Rutte ziet de beste kansen als de supermarktketen zich richt op foodgerelateerde producten als servetten en tafelkleden. "Als ze dat doen, is er een kans van 60-40 dat het slaagt."
Branchekenner Laurens Sloot, hoofddocent Retail & Trade Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, is optimistischer over de slagingskansen van het uitgebreide non food-assortiment in Albert Heijn. "Mensen zijn tegenwoordig bereid één tot twee uur door te brengen in één winkel." Sloot stelt dat de supermarktorganisatie een goede stap zet. "Het is een mooie uitbreiding van het huidige assortiment. In omliggende landen zien we dat het werkt."
Lees ook: AH start met non food
‘Non food-ambities AH lastig’
Gepubliceerd op 18 februari 2010 om 00:00
Reacties 0