De merkwaarde van vrijwel alle andere Europese landen stijgt, maar Nederlandse merken nemen in waarde af. Dit blijkt uit de tiende editie van het Best Global Brands-onderzoek van Interbrand. Op de ranglijst van de honderd meest waardevolle merken ter wereld deden de Nederlandse merken een stap terug.
Verder blijkt uit onderzoek van Interbrand dat het merendeel van de Nederlandse brandmanagers niet beschikt over de elementaire tools en informatie die nodig zijn om sterke merken te bouwen. Van de 358 ondervraagde branding- en marketingprofessionals vindt 83 procent dat het eigen merk grote invloed uitoefent op de aanschafbeslissingen van de klant. Slechts 53 procent ondervraagt klanten echter over het merk.
Tevens kan maar 37 procent van de Nederlandse brandmanagers het eigen merk financieel waarderen. De onderzoekers concluderen een gebrekkig inzicht in de waarde van de eigen merken, het keuzeproces van de klant en de betrokkenheid van de eigen organisatie bij het merkconcept.
Nederlandse merken dalen in waarde
Gepubliceerd op 18 februari 2010 om 00:00
Reacties 0