Blockbuster zet in op techsnufjes

De flink in de problemen verkerende Amerikaanse videotheekketen Blockbuster denkt een plan te hebben om uit de penarie te komen. De formule verwacht te kunnen overleven door de inzet van technologische vernieuwing, zo meldt de Amerikaanse krant Dallas News.

Door de vernieuwing maakt Blockbuster het klanten makkelijker om overal en nergens films te kunnen kijken. Enkele voorbeelden: filmverhuur via internet, de inzet van dvd-kiosken, films downloaden via smartphones, maar ook kunnen klanten in winkels films downloaden op een memory card. Met deze nieuwe ideeën wil de formule de strijd aangaan met onder meer Netflix, Apple, Sony, Google en Microsoft.

Blockbuster demonstreerde vorige maand tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas de verschillende applicaties die het mogelijk maken om films te kijken. Blockbuster breidt ook zijn online video streaming service uit, een applicatie die concurrent Netflix ook gebruikt.

Blockbuster-gebruikers kunnen een film huren of kopen en deze overzetten op een ander apparaat, zoals een hd-televisie of een Blu-ray speler. Zo kunnen klanten als ze bijvoorbeeld onderweg naar het werk zijn een film huren via een iPhone app van Blockbuster en deze op een televisie kijken wanneer ze ’s avonds thuis zijn. Apple staat het niet toe om films van Blockbuster op de iPhone te laten afspelen, want zo steekt de videotheekketen een stok in het wiel van de activiteiten van iTunes. Daarom is de videotheekformule in gesprek met Motorola om dit op hun apparaten wel mogelijk te maken.

Marketinganalist Kurt Scherf denkt dat Blockbuster te laat komt met het offensief. “Blockbuster had een paar jaar geleden de mogelijkheid om met dit soort applicaties de standaard te bepalen, maar ze zijn in rap tempo voorbijgestreefd door spelers die sneller dan hen waren.” Scherf heeft echter wel goede hoop voor wat Blockbuster doet met streaming video op smartphones. “Netflix biedt dit nog niet aan, dus daar kunnen ze een voorsprong mee nemen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!