Slijter filmt klant voor leeftijdscontrole

Een paar honderd slijterijen verkopen straks alleen nog alcohol nadat de klant via een camera op afstand op leeftijd is gecontroleerd. De Koninklijke Slijtersunie liet donderdag weten tevreden te zijn met een pilot en gaat het controlesysteem landelijk promoten.

Een controlecentrum in Breda bekijkt de beelden van klanten; binnen drie seconden wordt vastgesteld of de klant te jong is. Bij twijfel krijgt de winkelier de opdracht om de koper om legitimatie te vragen. Een aantal controleurs houdt zich continu met deze taak bezig.

Klanten en ondernemers reageren positief op het systeem, aldus de Slijtersunie, die vijfhonderd drankwinkels vertegenwoordigt. Privacybezwaren zijn er volgens hem niet. Klanten moeten toestemming geven om gefilmd te worden. Weigeren ze dat, dan mogen ze überhaupt niks kopen.

De Slijtersunie verwacht dat het merendeel van zijn leden het systeem zal omarmen, hoewel de organisatie zijn leden niet kan verplichten. Nederland telt in totaal zo'n 1500 slijterijen. Het systeem werd ontwikkeld door KPN en de Hollandsche Exploitatie Maatschappij (HEM).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!