Warenhuisketen V&D bereidt zich voor op het Prijzencircus, dat volgende week van start gaat. De 62 winkels krijgen in een paar dagen ongeveer zes keer meer klanten over de vloer dan op een reguliere dag. Zo worden op een normale zaterdag 900 duizend bezoekers geteld, terwijl dit aantal op de topdag van het prijzencircus op ongeveer zes miljoen ligt.
Het personeel loopt deze dagen rond met een sleutelkoord waarop niet alleen praktische informatie staat, maar ook de streefomzet die moet worden behaald. Elke dag wordt een scorebord bijgehouden, zodat meteen duidelijk is welke winkels en afdelingen het best en het slechtst lopen.
Wie de hoogste omzet haalt, kan een reis naar de zon winnen en wie de meeste V&D-vipklanten binnenhaalt, maakt kans op een etentje. Vakbonden klagen regelmatig over de te hoge werkdruk, maar V&D-topman Mark McKeon herkent die klachten niet. “Natuurlijk, er moet flink worden aangepoot, maar daarover maken we goede afspraken.”
Hij spreekt liever van ‘gezonde competitie'. "We zijn nou eenmaal fanatiek. De adrenaline giert door mijn lijf, zeker tijdens het Prijzencircus.” Klanten moeten niet raar opkijken als ze McKeon achter de kassa of bij de paskamers vinden; iedereen binnen V&D, van laag tot hoog, helpt mee in de winkels.
Prijzencircus in aantocht voor V&D
Gepubliceerd op 16 maart 2010 om 00:00
Reacties 0