Consumenten die een beperkt budget hebben geven in de winkel vaak meer uit dan ze vooraf van plan waren. Volgens de budgetshopper is dat de schuld van de winkelier.
Wetenschappers uit de VS en Nederland leggen de fout bij de consument zelf, die de prijs van de boodschappen die hij in de supermarkt inslaat vaak te laag inschat. Voor hen zou een scan-winkelwagentje een uitkomst zijn, waardoor de consument exact weet wat de waarde is van de boodschappen die in het karretje liggen.
De onderzoekers onderzochten of consumenten tijdens het winkelen opletten hoeveel ze uitgeven, hoe ze de totale prijs van het boodschappenmandje schatten en welk effect fouten in deze inschattingen hebben op het consumentenwelzijn en de beoordeling van de supermarkt.
Het blijkt dat consumenten hulpmiddelen gebruiken voor het berekenen/schatten van de prijs van kar of mand. Men rondt af, voegt prijzen samen en gebruikt een soort gemiddelde prijs en vermenigvuldigt die. Door de ezelsbruggetjes, vaak in combinatie gebruikt, onderschatten consumenten vaak de totale uitgaven en geven ze te veel uit.
Budgetshoppers houden geen maat
Gepubliceerd op 8 april 2010 om 00:00
Reacties 0