Meer macht voor Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit krijgt meer touwtjes in handen. De overheidsinstelling die opkomt voor de rechten van consumenten kan zo kwaadwillende bedrijven beter aanpakken. Dat zei minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken donderdag.

De bevoegdheden van de organisatie worden vergelijkbaar met die van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die toeziet op de markt voor financiële producten. Een van de instrumenten die de Consumentenautoriteit straks in handen heeft, is de zogenoemde aanwijzingsbevoegdheid. Dat betekent dat de naam van een bedrijf dat zich niet goed gedraagt openbaar kan worden gemaakt.

Bovendien kan de maximale boete van 450 duizend euro straks vaker worden uitgedeeld en is er een mogelijkheid om een dwangsom op te leggen. Dat betekent dat een boete oploopt naarmate een bedrijf zich langer niet aan regels houdt. Van der Hoeven wil de veranderingen nog voor de zomer aanbieden aan de ministerraad.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!