Belgische gezinnen hebben in 2009 twaalf procent meer besteed aan biologische producten dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK Panelservices Benelux. In totaal legde de Belgische consument het afgelopen jaar 350 miljoen euro neer voor natuurlijke producten. Het marktaandeel van de biologische artikelen is hiermee 1,5 procent van de totale producten. In 2008 was dit nog 1,3 procent.
Tevens blijkt uit het onderzoek dat biologische artikelen bij de zuiderburen gemiddeld een derde duurder zijn dan niet-biologische producten. Negen procent van de Belgische gezinnen kocht in 2009 wel eens een biologisch product; zeventien procent van de gezinnen schaft regelmatig natuurlijke producten aan. Belgische supermarkten vormen met een afzet van 49 procent het belangrijkste afzetkanaal van het segment.
Biologische vleesvervangers waren met een markaandeel van 23 procent het meest in trek. Biologische vleeswaren hadden met 0,4 procent het kleinste marktaandeel. Aan plantaardige voeding werd in 2009 met 163 miljoen euro twintig procent meer besteed dan een jaar eerder. Voor biologische vlees werd, met een stijging van vijf procent, in totaal 69 miljoen euro neergeteld. De omzet in de biologische zuivel steeg met dertien procent naar 45 miljoen euro.
Reacties 0