Het omzetaandeel dat supermarkten uit acties halen, groeit steeds verder. De verwachting is dat deze zogeheten promotiedruk de komende vijf jaar van vijftien procent nu, naar twintig procent in 2015 groeit. Dit sprak Laurent de Groof van marktonderzoeksbureau GfK dinsdag uit op het What's going on in Retail congres in Nieuwegein.
GfK, dat de effectiviteit van acties onderzocht, geeft aan dat de actiedruk in Nederland vrij beperkt is. In Duitsland ligt dit percentage op zeventien procent, in Spanje op negentien procent, in het Verenigd Koninkrijk op dertig procent en in de Verenigde Staten op zelfs 34 procent.
De groei van acties bij supers in Nederland zal de komende jaren verder toenemen, meent De Groof. Dit betekent niet automatisch meer klanten. Slechts een beperkt aantal promoties lokt ook daadwerkelijk meer klanten naar de winkels, blijkt uit het onderzoek. Hierin speelt met name het product een grote rol. Vlees blijkt de belangrijkste categorie om meer klanten te trekken, maar bij acties voor wasmiddelen werkt dat juist niet, zo laat het onderzoek zien.
Toch kunnen ook promoties voor wasmiddelen interessant zijn voor de supers, zo meent De Groof. Bestaande klanten zijn hier namelijk gevoelig voor en kopen meer wasmiddelen. De twee halen-één betalen-acties zorgen in de praktijk voor de meeste omzetgroei. Dit percentage ligt op 69 procent. Toch pakken veel promoties per supermarktformule en doelgroep verschillend uit. Huishoudens met kinderen zijn bijvoorbeeld gevoeliger voor aanbiedingen dan huishoudens zonder kinderen. Ook let de consument bij de kleine boodschappen door de week meer op acties dan bij de wekelijkse weekend boodschappen.
Actieomzet supers neemt toe
Gepubliceerd op 14 april 2010 om 00:00
Reacties 0