Veel grote elektronicaketens houden zich niet aan de wettelijke garantieregelingen. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek in Beneluxverband.
Het onderzoek werd in Nederland door de Consumentenautoriteit uitgevoerd bij achttien ketens, met samen ruim 3800 Nederlandse vestigingen. Bij tien van die bedrijven werden, na het opvragen van schriftelijke informatie over de algemene voorwaarden voor garantie, één of meer overtredingen vastgesteld.
“We zien dat er op papier veel mis is met de manier waarop winkels met hun klanten communiceren over hun rechten. Als het op papier niet klopt, gaan we ervan uit dat het voor de consument in de praktijk moeilijk zal zijn om zijn recht te halen”, aldus Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit.
Het gaat met name om het onwettig in rekening brengen van verzend-, werk- en materiaalkosten, onjuistheden bij het vermelden van de termijn voor het melden van een gebrek en het niet naleven van de wettelijke garantie of garantietermijn.
Volgens Van Buchem hebben de meeste bedrijven nadat ze op de tekortkomingen waren gewezen, hun informatie in lijn gebracht met de wettelijke vereisten. De Consumentenautoriteit kondigde aan op te zullen treden tegen bedrijven die tegen eind mei niet alles in orde hebben gebracht.
Electronicaketens lak aan garantieregeling
Gepubliceerd op 15 april 2010 om 00:00
Reacties 0