De Nederlandse supermarkten hebben een paasomzet gerealiseerd van 713 miljoen euro. Dat is 0,7 procent meer dan vorig jaar, blijkt uit de donderdag gepubliceerde GfK Supermarktkengetallen.
De omzet in het eerste kwartaal (t/m week 13) nam toe met 2,4 procent. Gecorrigeerd met het paaseffect (Pasen viel vorig jaar in het tweede kwartaal) bedraagt de groei 1,4 procent. Het aantal winkelbezoeken nam amper toe. Wel groeide de omzet per kassabon met 1,2 procent van 21,75 euro naar 22,01 euro.
Het voordeelaspect blijkt dit jaar belangrijker voor de keuze voor een supermarkt, echter is het nog niet zo belangrijk voor consumenten als tijdens prijzenoorlog in 2004 en 2005, aldus het GfK. Lage prijzen (van plaats vier naar drie) en aantrekkelijke aanbiedingen (van zes naar vijf) zijn dit jaar qua belang bij de keuze van een supermarkt gestegen ten koste van ruime keuze en een nette winkel.
Supers zien paasomzet iets stijgen
Gepubliceerd op 15 april 2010 om 00:00
Reacties 0