Franse hypermarché op zijn retour
Gepubliceerd op 3 mei 2010 om 00:00
Reuzeformules Carrefour, Auchan, Leclerc en Casino zoeken naarstig naar alternatieven. Zo variëren ze formules, laten ze hun gezicht weer zien in de stad en ze veranderen namen. “Carrefour heeft het concept uitgevonden, maar niet genoeg aangepast”, erkende directeur Lars Olofsson van de keten onlangs. “We moeten ons afvragen hoe we de klanten weer kunnen betoveren.”
Philip Maoti, auteur van verschillende onderzoeken over de toekomst van de Franse supermarkt, gelooft niet zo in het opnieuw betoveren van de klant. “De formule van de hypermarché is ontploft”, zegt hij. “Het succes van de hypermarché in Frankrijk werd bepaald door het geloof in standaardisering: efficiënte massaverkoop was een bewijs van moderniteit. Groot was goed, overvloed vooruitgang. Nu is onze denkwereld over consumptie veranderd. Groot is niet persoonlijk genoeg. Overvloed is verspilling. De massa bestaat niet meer, de gemiddelde consument is in rook opgegaan.”
Volgens etnoloog Martyne Perrot is de hypermarkt al langer uit de gratie. “De hypermarché is er nooit in geslaagd echt een plaats te worden waar mensen zich thuis voelen. Sommige gezinnen maken er een wekelijks uitje van, en er zijn altijd wel jongeren die er graag rondhangen. Maar de meeste bezoekers zijn mensen die het rationeel aanpakken. Boodschappen doe je daar snel, volgens een vaste lijst en tegen zo laag mogelijke kosten.”
Reacties 0