Franse hypermarché op zijn retour

De glorietijd van de Franse hypermarché lijkt passé. Het aandeel van de hypermarkten in het totaal van grote levensmiddelengroepen neemt af en de reputatie verslechtert, zo meldt NRC Handelsblad.

Reuzeformules Carrefour, Auchan, Leclerc en Casino zoeken naarstig naar alternatieven. Zo variëren ze formules, laten ze hun gezicht weer zien in de stad en ze veranderen namen. “Carrefour heeft het concept uitgevonden, maar niet genoeg aangepast”, erkende directeur Lars Olofsson van de keten onlangs. “We moeten ons afvragen hoe we de klanten weer kunnen betoveren.”

Philip Maoti, auteur van verschillende onderzoeken over de toekomst van de Franse supermarkt, gelooft niet zo in het opnieuw betoveren van de klant. “De formule van de hypermarché is ontploft”, zegt hij.  “Het succes van de hypermarché in Frankrijk werd bepaald door het geloof in standaardisering: efficiënte massaverkoop was een bewijs van moderniteit. Groot was goed, overvloed vooruitgang. Nu is onze denkwereld over consumptie veranderd. Groot is niet persoonlijk genoeg. Overvloed is verspilling. De massa bestaat niet meer, de gemiddelde consument is in rook opgegaan.”

Volgens etnoloog Martyne Perrot is de hypermarkt al langer uit de gratie. “De hypermarché is er nooit in geslaagd echt een plaats te worden waar mensen zich thuis voelen. Sommige gezinnen maken er een wekelijks uitje van, en er zijn altijd wel jongeren die er graag rondhangen. Maar de meeste bezoekers zijn mensen die het rationeel aanpakken. Boodschappen doe je daar snel, volgens een vaste lijst en tegen zo laag mogelijke kosten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!