Nederlandse consument trouw aan optiekzaak & de bril
Gepubliceerd op 4 mei 2005 om 00:00
Bijna negen miljoen Nederlanders dragen een (lees)bril of lenzen; dat is 64% van de bevolking van twaalf jaar en ouder. Driekwart van de bril- en lenzendragers gaat altijd naar dezelfde optiekzaak.De bril is het meest gebruikte optische hulpmiddel (66%), gevolgd door lenzen (19%) en de leesbril (15%). Het merendeel van de bril- en lenzendragers (87%) is niet van plan in de nabije toekomst een ooglaserbehandeling te ondergaan. Zo blijkt uit het consumentenonderzoek optiekbranche 2005, uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Bijna 60% van de bril- en lenzendragers koopt zijn/haar optisch hulpmiddel bij een ketenbedrijf, ruim 40% bij een niet-ketenbedrijf,. Het prijsniveau is het belangrijkste criterium om voor een bepaalde optiekzaak te kiezen. Een grote groep (76%) gaat altijd naar dezelfde optiekzaak omdat ze daar goede ervaringen mee heeft, omdat ze er bekend mee is of omdat deze in de buurt gevestigd is. Prijsverschillen of een aanbieding zijn de belangrijkste redenen om niet altijd dezelfde optiekzaak te bezoeken. Deskundigheid in de zaak belangrijk Gevraagd naar wat klanten prettig vinden bij hun bezoek aan een optiekzaak noemt 77% de deskundigheid, ook vinden veel klanten (73%) het belangrijk dat er voldoende tijd voor hen wordt vrijgemaakt, 37% noemt de korte wachttijd. Andere punten die genoemd worden zijn onder meer de overzichtelijke inrichting, het brede assortiment, goede service en de vrijheid om zelf eerst rond te kijken. Punten die juist hinderlijk worden gevonden zijn onder meer ondeskundigheid (45%), onduidelijke prijs (40%) en weinig personeel (32%). Ook beperkte keuze, lange wacht- en levertijden, en de opdringerigheid van het personeel bij het maken van een keuze worden als hinderlijk aangemerkt. Drie van de vijf optiekklanten weet niet dat ook ongediplomeerden zich opticien mogen noemen. Het merendeel (94%) geeft aan het wel belangrijk te vinden dat een opticien gediplomeerd is en vindt dat de overheid eisen moet stellen aan een opticien. Ooglaserbehandeling Van de bril- en lenzendragers blijkt 87 procent niet van plan in de (nabije) toekomst een ooglaserbehandeling te ondergaan. De meesten zeggen er vanaf te zien omdat de bril en/of lenzen prima bevallen. Anderen redenen zijn onder meer: bang dat er iets mis gaat of de te hoge prijs. Ongeveer 275.000 Nederlanders hebben tot nu toe een ooglaserbehandeling ondergaan. Belangstellenden kunnen het rapport ‘Consumentenonderzoek optiekbranche 2005’ gratis downloaden van www.hbd.nl. Een gedrukte versie kan worden besteld voor € 15,- (excl. BTW en verzendkosten) bij de infodesk van het HBD: per e-mail bestel@hbd.nl, via internet www.hbd.nl, per fax naar HBD bestelservice 070 338 57 11 of telefonisch bij de HBD-bestellijn 0800 023 02 05 (gratis).
Reacties 0