Er moet meer samenhang komen in de structuur van de retail in ons land. Dat stelt CBW-MITEX, na onderzoek van adviesbureau Droogh Trommelen en Partners.
Door structuurvisies over de detailhandel onderling beter af te stemmen komt er meer logica in en tussen provinciale, regionale en lokale visies op de winkelstraat. "Dat is een belangrijke voorwaarde om consumenten aantrekkelijke en logische winkellocaties in ons land te kunnen bieden", aldus CBW-MITEX.
De organisatie roept overheden, vastgoed- en projectontwikkelaars en ondernemersvertegenwoordigers op met elkaar in dialoog te gaan om een bewustwordingsproces te starten dat het anders kan en moet. Doorgaan op de huidige manier en met de gebruikelijke methodieken zal volgens CBW-MITEX leiden tot ongewenste situaties, zoals winkelleegstand en versnippering en vertroebeling van winkelgebieden.
"Door het winkelgedrag van de consument als uitgangspunt te nemen voor winkellocatiebeleid, komen logische oplossingen in beeld. Shoppen is iets anders dan boodschappen doen en vindt ook plaats op andere locaties. Dat uitgangspunt zou leidend moeten worden bij het maken van beleid", aldus CBW-MITEX. Met name binnensteden en dorpskernen moeten volgens de organisatie versterkt worden.
Reacties 0