‘Consument bij de vleet misleid’

Consumenten worden nog veel te vaak misleid met handige marketingtrucs. Dat meldt Bart Opzeeland, van de Nederlandse tak van de Duitse waakhond Foodwatch. Hij illustreert zijn stelling met een pak Mona Yoki-drink aardbei waar ‘nul procent vet’ op staat. “Zo’n logo geeft je als consument een goed gevoel. Maar hierin zit evenveel suiker als in cola. Mona verkoopt dit als een gezonde yoghurtdrink met puur vruchtensap en nul procent vet. Maar die grote aardbei is klinkklare onzin. Volgens de kleine letters bevat dit spul slechts 0,6 procent aardbeiensap. Dat komt neer op een klein plakje aardbei.”

Daarnaast is er volgens Opzeeland wat mis met de guacemole-dip van Casa Fiesta (‘een soort behangplaksel met een groen kleurtje’), Bertolli pesto (‘bevat amper olijfolie en pijnboompitten zijn aangevuld met de veel goedkopere cashewnoten’) en Appelsientje Multi Vitamientje Hollands Fruit (‘daar zit geen Hollands fruit in, maar concentraat afkomstig uit verschillende landen’).

Fabrikanten lopen volgens Opzeeland precies op het randje. “Volgens mij zitten bij de ontwikkeling van dit soort producten de juristen, levensmiddelentechnologen en marketeers gebroederlijk om de tafel.” Opzeeland vindt dat bedrijven geraakt moeten worden waar het geldt zit. “Pas dan doet het zeer en gaan ze eerlijke producten maken.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!