De detailhandel zou veel meer gebruik moeten maken van social media. Dat stelt het ING Economisch Bureau in haar Kwartaalbericht Detailhandel. Nu de omzetten ook dit jaar onder druk zullen staan, worden sociale netwerken essentieel in de strijd om de consument.
Uit het onderzoek blijkt dat sociale netwerksites gouden kansen bieden als het gaat om klantbinding, merkbekendheid en omzetgroei. Vooral wanneer merken al een grote bekendheid hebben is social media een goede manier om door te blijven groeien. Retailmerken in Nederland benutten deze potentie van social media echter nog nauwelijks.
Sociale netwerken kunnen worden gebruikt worden voor marketing en brand building, klantenservice, recruitement en sales, research en co-creation. Volgens het Economisch Bureau hebben actieve campagnes hebben een dertig tot vijftig procent groter bereik dan online banneradvertenties. Daarbij verwacht 93 procent van mensen die actief zijn op social media dat bedrijven daar ook aanwezig zijn.
H&M, G-Star en Albert Heijn in top tien van populairste merken op Hyves.
Retail doet te weinig met social media
Gepubliceerd op 2 juni 2010 om 00:00
Reacties 0