Retailers zien in toenemende mate het belang in van e-commerce. Maar toch wordt de webshop door het merendeel nog gezien als ‘iets erbij’. Daardoor krijgen webshops niet de aandacht die zij verdienen. Voorts wordt de webwinkel nog te vaak gemanaged alsof het een fysieke winkel betreft. Die aanpak is kansloos.
Deze conclusies worden getrokken in het rapport Crosschannel (r)evolution van PriceWaterHouse Coopers. Een deel van de uitkomsten werd woensdagmiddag naar buiten gebracht op het Elsevier Retail Summit. Wouter Kolk, ceo van WE, presenteerde de onderzoekscijfers en gaf en passant zijn mening over de feiten en hoe hij daarmee omging in zijn eigen bedrijf.
Belangrijkste boodschap is volgens Kolk dat retailers af moeten van het ‘denken in winkelretail’ als het gaat om e-commerce. “Wil een multichannel-aanpak echt slagen, dan moet je een webshop anders invullen dan een gewone winkel. Anderzijds is het wel van belang dat de webshop niet als een los onderdeel moet worden gezien. Een integrale benadering van alle verkoopkanalen is noodzakelijk. Doe daarnaast je ‘eigen ding’. Kijk wat relevant is voor jouw formule en jouw klant en laat je niet afleiden of verontrusten door wat de concurentie doet.”
E-commerce ontbeert andere aanpak
Gepubliceerd op 2 juni 2010 om 00:00
Reacties 0