Ondanks herhaaldelijke verzoeken van de webwinkelbranche bemoeit de overheid zich niet met cybercrime. Dit constateert Wijnand Jongen, directeur van belangenorganisatie Thuiswinkel.org. Cybercrime is een wezenlijk probleem voor honderden Nederlandse webwinkeliers. Deze lijden vooral schade door betalingen met ongeldige creditcards.
“We hebben het onderwerp in het najaar van 2009 aangekaart met een pleidooi voor een Meldpunt Cybercrime. Men luistert, maar er wordt verder niet gehandeld. De KLPD geeft prioriteit aan andere zaken zoals het opsporen van kinderporno en terrorismedreigingen”, aldus Jongen.
De afgelopen jaren was zo'n 1,5 procent van de webwinkelomzet frauduleus. Afgelopen jaar liep dat bedrag op richting negentig miljoen euro. Volgens Jongen is dit percentage aan het dalen, omdat creditcard-maatschappijen het veiligere 3D Secure invoerden. “De schadepost blijft, maar ligt niet meer bij de webwinkelier”.
Jongen: “De credit card is in Frankrijk het meestgebruikte betaalmiddel. Maar daar praat men liever niet over. De kosten voor schade worden gewoon in de tariefen doorgevoerd. De consument betaalt uiteindelijk”.
Bij herhaling is gebleken dat zowel politie als de Nederlandse overheid geen idee heeft van de daadwerkelijke omvang van schade als gevolg van digitale criminaliteit. De NAVO noemde digitale aanslagen onlangs een van de drie onconventionele, meer waarschijnlijke typen bedreiging van bondgenoten. Hierbij merkten onderzoekers op dat men onvoldoende is toegerust op detectie en bestrijding.
Het Financieele Dagblad meldde dinsdag nog dat de Nederlandse Staatsloterij voor miljoenen euro’s is opgelicht omdat cybercriminelen duizenden loten kochten met valse creditcards. Digitaal beveiligingsbedrijf McAfee schat dat er meer geld omgaat in online criminaliteit dan in de wereldwijde drugshandel.
'Overheid bemoeit zich niet met cybercrime'
Gepubliceerd op 3 juni 2010 om 00:00
Reacties 0