Tijdens het WK-voetbal zullen naar verwachting 75 duizend extra televisies en tienduizend biertapsystemen voor thuis worden verkocht aan Nederlandse consumenten. Dit is de verwachting van onderzoeksbureau GfK Retail and Technology. Dit bureau lanceert dit jaar voor het eerst een ‘WK-barometer’ waarin gedurende het WK iedere week de verkoop van WK-gerelateerde producten als televisies, biertaps, sportboeken, –dvd’s en –muziekhits wordt gemeten.
De komende week zal voor Nederlandse non foodretailers het spannendst zijn: de ervaring leert dat in de week vóór de start van een groot voetbalevenement de grootste stijging in de verkoop van bijvoorbeeld televisies wordt geboekt. Dankzij het voetbalfeest in Zuid-Afrika zal de tv-verkoop naar schatting z’n zeven procent hoger uitvallen dan in een normale verkoopperiode.
Het aantal extra verkochte tv’s ligt hoger dan voorafgaand aan het EK-voetbal in 2008 toen zeventigduizend toestellen over de toonbank gingen. De inkomsten voor tv-verkopers zijn echter wel lager: door aanhoudende prijsdalingen van platte televisies komt er dit jaar 41 miljoen euro extra omzet binnen tegen zestig miljoen euro twee jaar geleden. Het totale aantal verkochte televisies zal in 2010 naar schatting uitkomen op bijna twee miljoen stuks.
Ook de entertainmentindustrie springt dankbaar in op het WK. Het bestverkocht album op dit moment is "538 WK Voetbalhits” terwijl de strijd om dé WK-hit van 2010 gaat tussen het officiële WK-lied "Wavin' Flag" van K'naan, "Waka Waka" van Shakira en onze eigen Wolter Kroes met zijn 2010-editie van "Viva Hollandia". Het officiële WK-boek “2010 FIFA World Cup South Africa” doet het prima in de de boekhandel, net als de dvd "Destination South Africa" (portretten van 100 spelers die naar het WK gaan). Zelfs gamers zijn in de ban van het WK: de speciale WK-editie "2010 Fifa World Cup South Africa" werd de afgelopen maand ruim dertigduizend keer verkocht.
Een succesvol WK is uiteraard niet mogelijk zonder een uitbundige hoeveelheid bier en snacks. Retailers in de consumentenelectronicasector grijpen het WK aan om de consument gelegenheidscomninaties aan te bieden: een tv plus een biertap, een friteuse of een barbecue. GfK Retail and Technology verwacht dat er in de komende twee maanden (WK-periode + vaderdag) zo’n tienduizend thuis-biertapsystemen zullen worden verkocht.
In het nieuwste nummer van RetailTrends leest u een artikel over de extra omzetkansen voor retailers die het wereldkampioenschap voetbal met zich meebrengt. Het researchverhaal staat op pagina 7 t/m 9.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Reacties 0