De Nederlandse supermarktomzet is in mei 2010 ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder vrijwel stabiel gebleven. Hier tegenover is het consumentenvertrouwen in juni ten opzichte van de maand ervoor fors afgenomen, aldus marktonderzoekbureau GfK donderdag.
De supermarktomzet groeide in mei ten opzichte van een jaar eerder met 0,1 procent naar 2,483 miljard euro van 2,481 miljard euro. Hiermee wordt de omzetstabilisatie van de twee voorgaande maanden voortgezet. Het consumentenvertrouwen staat deze maand op -19 in de GfK-meting tegen -8 in mei. GfK denkt dat dit mede veroorzaakt wordt door intensieve communicatie over economische maatregelen tijdens de verkiezingscampagnes.
Gedurende de eerste vijf maanden van 2010 was er ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder een stijging van 0,4 procent in de supermarktomzet tot 12,51 miljard euro. Tijdens deze periode daalde het aantal kassabonnen licht, maar nam de gemiddelde waarde van de kassabon toe met 0,6 procent naar 22,12 euro.
De laatste twee weken van mei steeg de omzet per kassabon met drie procent naar 22,92 euro. GfK denkt dat oranjespaaracties in de aanloop naar het WK-voetbal hier een belangrijk aandeel in hadden.
Supermarktomzet stabiel
Gepubliceerd op 4 juni 2010 om 00:00
Reacties 0