Marketingrapport Sportzaken 2005
Gepubliceerd op 10 mei 2005 om 00:00
Van Es Marketing Services heeft een onderzoek gehouden onder sportzaken in Nederland. Uit dit onderzoek blijkt, dat het gemiddelde aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, 3,4 bedraagt. De respondenten realiseren gemiddeld 38 % van de omzet met de verkoop van sportschoenen. Sportkleding vertegenwoordigt 29 % van de omzet en de verkoop van sportartikelen (hardware) 32 %. Het gemiddeld aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak van een onderneming bedraagt 222 vierkante meter. 37 % Van de ondervraagden is aangesloten bij een brancheorganisatie. Krap de helft van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. Er wordt relatief veel samengewerkt op het gebied van inkoop middels inkoop- en franchiseorganisaties. 60 % van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld 24 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Het afgelopen jaar heeft men ruim 3 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten zijn felle kleuren. Sportkleding wordt meer modegevoelig. Functionele sportkleding en retrostyle lopen ook erg goed. Zelfstandige sportzaken zullen zich meer gaan specialiseren om zich te onderscheiden van de grote winkelformules en ketens. In het jaar 2004 heeft 48 % van de respondenten een stijging van de nominale omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 19 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2005 verwacht 34 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 9 % verwacht een daling en de overige 57 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 51 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 42 % een stijging. Aan het onderzoek onder sportzaken hebben 154 ondernemingen deelgenomen.
Reacties 0