Wereldwinkels voorbeeld van social ondernemerschap

Wereldwinkels in Nederland zijn het voorbeeld van sociaal ondernemerschap. Dat staat in het onderzoek ‘Ondernemen voor anderen’ van onderzoeksinstituut EIM dat afgelopen maandag werd gepresenteerd in de winkel WAAR in Den Haag. Maxime Verhagen, minister van Buitenlandse Zaken en ontwikkelingssamenwerking, nam het rapport in ontvangst.

“Wereldwinkels hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot professionele sociale ondernemers. Zij stimuleren bedrijvigheid en sociaal ondernemerschap in ontwikkelingslanden, wat bijdraagt aan de bestrijding van armoede. Dit komt overeen met de speerpunten van het regeringsbeleid”, aldus Mirjam van ‘t Veld, bestuursvoorzitter van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels.

EIM concludeert in haar onderzoek dat fairtrade het voorbeeld is van de professionalisering van sociaal ondernemerschap. In 2009 werden Wereldwinkels voor de derde achtereenvolgende keer verkozen tot Beste Cadeauwinkel. Het afgelopen jaar steeg de omzet met drie procent, terwijl de retailbranche gemiddeld zes procent verlies leed. Wereldwinkels tonen daarmee aan dat ondernemers in Nederland winst kunnen behalen als zij sociaal ondernemen.

De Wereldwinkels verkopen fairtrade producten en zorgen daarmee voor betere levensomstandigheden van boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Daarnaast spannen Wereldwinkels zich in om het gebruik en de verkoop van fairtrade ook bij andere bedrijven en organisaties te bevorderen. “De winkels lopen niet alleen voorop, maar nemen ook anderen mee in deze ontwikkeling”, aldus van ’t Veld.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!