Het WK voetbal in Zuid-Afrika inspireert niet alleen Nederlandse retailers tot allerlei acties. De voetbalgekte heeft vat op heel Europa.
Zo kan het behalen van de wereldtitel van de nationale elf consumenten de nodige voordeel opleveren. Afhankelijk van welk land wereldkampioen wordt geven retailers hun klanten het aankoopbedrag terug van onder meer televisies, auto’s, navigatiesystemen en vakantietrips.
In Frankrijk stort supermarktconcern Carrefour het aankoopbedrag van bepaalde platte tv-schermen terug naar de consument, bij succes van het Franse team. Toshiba doet hetzelfde op de Britse markt met televisies en laptops. Terwij Media Markt in Spanje campagne voert met de leus ‘als Spanje wint, win jij ook’.
Winkeliers in Slowakije zouden hun klanten de wereld kunnen beloven voor het behalen van de wereldbeker, aangezien de kans op dat succes slechts een theoretische mogelijkheid is. De actie van Carrefour op de Franse markt zou echter meer in de papieren kunnen lopen. Frankrijk wordt gezien als outsider en won het WK in 1998 en behaalde in 2006 de finale.
De meeste acties eindigen voor het begin van het toernooi, zodat een bloeiende vorm van het nationale voetbal elftal geen run kan veroorzaken, aldus The New York Times. Verder verzekeren veel bedrijven zich tegen de mogelijke kosten. Het Ierse bedrijf Airton Risk Management, dat dergelijke verzekeringen faciliteert, heeft het de afgelopen tijd zeer druk gehad, stelt directeur Rod O’Callaghan. Hij helpt bedrijven zich te verzekeren voor acties omtrent evenementen voor een jaarlijks bedrag van ruim twee miljard euro.
“Veel mensen en bedrijven willen gebruik maken van de populariteit van een evenement om zo meer producten te verkopen en de naamsbekendheid te vergroten”, aldus O’Callaghan. "Zij kunnen dan bij ons terecht. De bedrijven betalen ons een fee, en mocht een specifiek team winnen, dan keren wij de klanten het bedrag uit.”
Voetbalgekte slaat ook toe over de grens
Gepubliceerd op 9 juni 2010 om 00:00
Reacties 0