Opmars groothandel huismerken

Groothandels hebben de huismerken ontdekt. Diverse groothandels, waaronder Sligro, Deli XL en Makro voegen massaal eigen merken aan het assortiment toe om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie en betere winstmarges te realiseren. Dit blijkt uit een rondgang van OutofHome Shops langs verschillende Nederlandse groothandels.

Sligro heeft inmiddels een assortiment van 8.500 private labels, goed voor een omzetaandeel van 29 procent. "De groei van het aandeel bedroeg in de afgelopen vijf jaar vijf procent", zegt Wilco Jansen van Sligro.

Deli XL wil geen exacte cijfers bekend maken, maar zegt via woordvoerder Simon de Ridder wel dat er de afgelopen vijf jaar van een forse groei van het belang en aandeel van eigen merk is. "Met de huismerken challengen we de A-merken en geven we de klant inkoopvoordeel." De Ridder verwacht dat deze groei de komende jaren nog blijft doorzetten.

Ook Makro gaat inzetten op haar private labels. Zo is er een vestiging in Groningen omgebouwd tot proefwinkel waar de eigen merken een prominentere plek hebben gekregen. "Het aandeel eigen merken is met twaalf procent te klein, dat moet minimaal groeien naar 25 tot dertig procent", aldus directeur Jean-Piere Bienfait. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!