Nederlandse winkeliers lopen honderden miljoenen euro's op jaarbasis mis, doordat consumenten die iets willen kopen onverrichter zaken de winkel verlaten. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy.
Uit het onderzoek blijkt dat er minder bezoekers zijn in de winkels, maar dat de koopintentie aanzienlijk is gegroeid vergeleken met 2007. Toch gaat een aanzienlijk deel van deze bezoekers met koopintentie zonder aankoop de winkel uit. Winkeliers zouden het aantal kopende klanten laten groeien met 11,3 procent. Met name in de elektronicabranche (16,7procent) en modebranche (15,4 procent) valt volgens het ondezoek flink te winnen.
Zo kochten mensen niks omdat ze producten niet konden vinden, omdat ze niet geholpen werden, omdat rijen bij de kassa te lang waren of omdat producten te duur bleken. Om dit te voorkomen moet er anders worden omgeschakeld bij winkelpersoneel en de klantbenadering.
"De onderzochte bedrijven laten bijna 1,4 miljard euro liggen. Dit is geen extra omzet in de markt, maar bij verbetering van de resultaten door de onderzochte bedrijven, zou dit ten koste gaan van de concurrentie", aldus directeur Q&A Research & Conultancy Frank Quix.
Winkeliers laten bezoekers lopen
Gepubliceerd op 14 juni 2010 om 00:00
Reacties 0