Retail ziet omzet weer afnemen

De Nederlandse retail heeft in april 0,2 procent minder omzet geboekt dan in dezelfde periode een jaar eerder. Na correctie voor de samenstelling van koopdagen komt de omzetontwikkeling uit op -1,2 procent.

De positieve omzetontwikkeling in maart is daarmee een halt toegeroepen, blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS. Het volume kromp in april met 1,9 procent, terwijl de prijzen met 1,7 procent stegen.

Bij de winkels in consumentenelektronica daalde de omzet in april ruim drie procent ten opzichte van vorig jaar. In voorgaande jaren profiteerden deze winkels in de maanden voor een EK of WK voetbal door extra verkoop van voornamelijk tv’s. In april was hier nog niets van te zien.

De meeste andere branches in de non-foodsector hadden eveneens minder omzet. De omzet nam het sterkst af bij de bovenkledingwinkels en winkels in woninginrichtingartikelen. Textielsupermarkten en winkels in huishoudelijke artikelen wisten wel een kleine omzetgroei te boeken. De omzet van de gehele non-foodsector kromp met vier procent.

De winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden in april van dit jaar twee procent meer omzet dan in april 2009. Deze groei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten, die bijna drie procent meer omzet boekten.

Net als in de voorgaande maanden kwam de sterke omzetgroei bij de tankstations voor rekening van de sterk gestegen brandstofprijzen. De omzet in deze branche lag bijna tien procent hoger vergeleken met april 2009.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!