'American Apparel discrimineert personeel'

Modeketen American Apparel blijkt gebruik te maken van een speciale handleiding bij het aannemen van personeel. Dat meldt Textilia online. Sollicitanten die niet ‘mooi’ of ‘trendy’ genoeg gevonden worden, schijnen niet in aanmerking te komen voor een baan bij deze keten.

Oud-werknemers van het modemerk stuurden de handleiding naar de Amerikaanse lifestyleblog Gawker. Op deze lange lijst wordt precies uitgelegd hoe het personeel er volgens het merk van top tot teen uit moet zien. Zo moeten vrouwen weinig make-up dragen, wordt niet geföhnd haar geprefereerd en moeten de wenkbrauwen natuurlijk zijn. Mannen moeten hun haar zo ‘clean' mogelijk houden, zonder veel wax en gel en mogen geen wijde of strakke broeken en shirts dragen. Bovendien heeft een gladgeschoren gezicht de voorkeur.

Tevens blijken winkelmanagers regelmatig foto’s van hun werknemers naar de Amerikaanse topman Doy Charney te moeten sturen, die op zijn beurt checkt of de jongens en meisjes er hip genoeg bij lopen en ‘on brand’ kunnen worden genoemd. Als ze ‘off brand’ zijn, worden ze volgens oud-werknemers ontslagen. Charney ontkende destijds deze beschuldigingen, maar gaf wel aan dat werknemers qua stijl bij de modeketen moeten passen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!