Vlamingen naar bakker voor brood

De Vlaamse consument gaat steeds vaker naar de warme bakker voor zijn brood. Het marktaandeel van warme bakkers is de afgelopen twee jaar toegenomen van 54 naar 56 procent. Dit laten cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing zien.

Momenteel koopt 42 procent van de Vlaamse gezinnen meer dan de helft van zijn brood en banket bij zijn bakker, een groei van vier procent ten opzichte van de laatste meting. De ontwikkeling staat haaks op de onwikkeling in Nederland, waar bakkers de laatste jaren marktaandeel inleveren.

De winst van de bakkers gaat ten koste van de supermarkten, waarbij met name Aldi en Lidl inleverden. Het marktaandeel van deze discounters daalde met liefst vijftien procent. "Op televisie gaat heel veel aandacht naar de kwaliteit van ons voedsel en dat zorgt ervoor dat de mensen weer kiezen voor ambachtelijk brood", aldus Bruno Kuylen van de Vlaamse bakkersclub Vebic.

"Ook moet je het menselijke contact bij de bakker niet onderschatten. Bovendien is er een algemene trend naar meer shoppen in buurtwinkels in plaats van in hypermarkten. Het bezoek aan de bakker past daarin." De verkoop van sandwiches, pistolets en andere broodjes nam fors toe, evenals de verkoop van gebak en taart. "Mensen eten door de crisis meer thuis en dus eten ze meer brood. Maar toch willen ze zichzelf thuis toch met iets verwennen - als troost - en dat wordt dus gebak", meent Kuylen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!