Het online-kanaal staat dit jaar voor 26,8 procent van de totale retailomzet. In 2015 zal dit bijna veertig procent zijn. Dat verwacht GfK Retail and Technology, zo blijkt uit zijn Internet Market Monitor. In het rapport wordt de invloed van internet in het aankoopproces van technische consumentenproducten geanalyseerd.
Zo blijkt dat in het totale aankoopproces 31 procent van de e-shoppers gebruik maakt van vergelijkingssites en productenvinders; een stijging van een procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Voor relatief simpele apparaten zoals stofzuigers wordt in ‘slechts’ 29 procent van de gevallen een vergelijkingssite geraadpleegd. Voor complexere aankopen als consumentenelektronica wordt maar liefst in vijftig procent van de gevallen en vergelijkingssite bekeken.
Tevens verwacht GfK dat in 2010 meer gebruik wordt gemaakt van de websites van merken/fabrikanten voor het opvragen van informatie: van zeventien procent in 2009 naar twintig procent in 2010. Ook wordt de rol van mobiel internet zichtbaar. Bij bijna zes procent van alle aankopen gebruikt de consument het mobieltje om te overleggen met familie of vrienden of om een andere winkel te zoeken en via internet prijs- en productinformatie op te zoeken. Deze ontwikkeling zal met de snelle stijging van het gebruik van smartphones een boost krijgen en de schakel vormen tussen de online- en offline-wereld.
Online goed voor ruim kwart totale retailomzet
Gepubliceerd op 21 juni 2010 om 00:00
Reacties 0