Informatie over maatschappelijk verantwoorde producten moet beter worden verspreid. Dat stelt Robert Gielissen in zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Tilburg. Bewuste consumenten zijn volgens hem bereid om tot tien procent meer te betalen voor producten als Fair Trade koffie, biologisch vlees en vrije uitloopeieren. Dat andere mensen deze producten niet kopen, komt volgens Gielissen omdat ze niet goed geïnformeerd zijn.
Zo blijkt uit het onderzoek dat mensen die eerlijke producten kopen dat vaak als hun morele plicht beschouwen. Deze bewuste consumenten zijn over het algemeen sterk betrokken bij de maatschappij, lezen vaker kranten en geven meer aan goede doelen dan mensen die dergelijke producten niet kopen. Om consumenten beter te informeren beveelt Gielissen de verkopers van eerlijke producten aan om beter samen te werken en op die manier consumenten bewust te maken van de problematiek rond eerlijke handel. Tevens raadt hij verkopers aan documentaires te maken en over de media te verspreiden zodat duidelijk wordt hoe eerlijke handel werkt.
Tenslotte pleit Gielissen voor onderzoek naar de mogelijkheid om verplichte maatschappelijk verantwoorde standaarden in te stellen voor consumentenproducten. Wetgeving zou producenten een verantwoordelijkheid voor de aanvoerketen moeten opleggen en een bepaald niveau van dierenwelzijn moeten garanderen. Er zou volgens hem ook verder onderzocht kunnen worden hoe groepen benaderd moeten worden die koopgedrag beïnvloeden.
Gielissen onderzocht consumentengedrag aan de hand van een representatieve steekproef, waarin hij bekeek welke argumenten mensen hebben om dergelijke producten (niet) te kopen.
'Beter voorlichten over duurzame producten'
Gepubliceerd op 21 juni 2010 om 00:00
Reacties 0