IKEA is volgens de Empathie Monitor 2010 het meest empatische merk van het afgelopen jaar. De top tien van de 55 deelnemende merken wordt gedomineerd door Nederlandse merken. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1700 Nederlanders, uitgevoerd door Ruigrok| NetPanel in samenwerking met strategisch adviesbureau Fronteer Strategy.
Martijn Pater van Fronteer Strategy ziet een positief verband tussen de mate van empathie en de aantrekkelijkheid van merken. "Dat is aangetoond in alle zes merkcategorieën die zijn onderzocht, zowel producten als diensten. Het gaat erom dat je als merk echt snapt wat jouw doelgroep wil; als je dat goed doet zal de klant je omarmen en nooit meer loslaten", aldus Pater.
Het is volgens hem vanzelfsprekend dat merken er goed aan doen om zich in te leven in de consument, maar hij ziet nog te weinig merken die dit ook daadwerkelijk doen. Pater ziet empathie als ‘een keuze’. Zo is hij van mening dat IKEA met ’Design your own life’ voor een consequent empathisch beleid kiest. "De slogan is het boegbeeld van een empathische strategie, die in alle gelederen tot uiting komt. Het opnemen van ‘empathie’ of aanverwante begrippen in de kernwaarden lijkt dus niet onverdienstelijk, als het gaat om de aantrekkelijkheid van een merk."
De top tien:
1. Ikea
2. Albert Heijn
3. Bol.com
4. Hema
5. Douwe Egberts
6. Pickwick
7. Philips
8. De Efteling
9. Nokia
10. Unox
IKEA winnaar Empathie Monitor 2010
Gepubliceerd op 24 juni 2010 om 00:00
Reacties 0