Nederland is doorgeslagen in het aantal vierkante meters winkelvloer. In zes jaar tijd kwamen er meer dan vier miljoen meters bij, met als gevolg leegstand en eentonigheid in het straatbeeld. ‘Het Nederlandse winkellandschap is dan een rommeltje’, zo stelt brancheorganisatie voor de modeindustrie CBW-Mitex in een persbericht.
Het eigenbelang van overheden en partijen die rond en in vastgoed actief zijn heeft te lang de boventoon gevoerd, stelt voorzitter Jan Meerman. Hij pleit voor een snelle verandering.
“De authenticiteit van steden en dorpen moet verstevigd en uitgebouwd worden. De wensen van de consument moeten daarbij centraal staan. De doorvertaling van die visie duurt echter jaren, maar het rendement van retailvastgoedprojecten wordt er wel door verbeterd”, aldus Meerman, die pleit voor een grotere rol van winkeliers bij plannen voor retail vastgoedprojecten. “Wij kennen de consument als geen ander door de miljoenen dagelijkse contacten en we weten hoe de klant het hebben wil. Daarmee voorkomen we kapitaalvernietiging door te investeren in toekomstloze projecten. Dat is in ieders belang.”
‘Nederlandse winkellandschap een rommeltje’
Gepubliceerd op 25 juni 2010 om 00:00
Reacties 0