Consumenten vinden het moeilijk te bepalen wat een innovatie inhoudt. Zo zien zij uitbreiding van het assortiment niet als zodanig, terwijl dit toch vaak een belangrijk deel is van de nieuwe productontwikkelingsstrategie van een merk. Dat blijkt uit onderzoek van TNS.
Uit de studie blijkt dat consumenten van een zuivelproduct iets heel anders verwachten dan van bijvoorbeeld een nieuwe auto of telefoon. TNS nam de verwachtingen en het oordeel van consumenten over innovaties voor zeven productcategorieën (mobiele telefonie, auto's, persoonlijke verzorging, zuivel, frisdranken en bankieren) onder de loep.
Op de vraag wat ‘innovatie’ voor de consumenten betekent, noemen ze over het algemeen de praktische voordelen dat een product of dienst ‘nuttig’ is en ‘het leven makkelijker maakt’. Dit geldt vooral voor bankieren, waarbij respectievelijk 43 en 37 procent van de consumenten deze kenmerken noemt. Hetzelfde geldt voor zuivel (41 en 17 procent) en voor persoonlijke verzorgings-/toiletartikelen (48 en 23 procent). Voor de categorieën auto's en mobiele telefonie vallen deze praktische kwaliteiten echter samen met de vraag naar nieuwe technologie (respectievelijk 25 en 19 procent).
‘Uitbreiding assortiment geen innovatie’
Gepubliceerd op 1 juli 2010 om 00:00
Reacties 0