Media Markt opent dit najaar in China

De Duitse elektronicaketen Media Markt opent in oktober zijn eerste winkel in China. Volgens Ton Wortel, die aan het hoofd staat van de Chinese operatie van de retailer, zijn de perspectieven in China veel gunstiger dan in het verzadigde Europa. “Dat kun je gewoon niet vergelijken”, zegt hij in Adformatie.

De retailer maakt met een flagshipstore in de zes kilometer lange trendy winkelstraat Huaihai Road in Shanghai zijn debuut op de Chinese markt. Afhankelijk van het succes van deze winkel volgt in 2011 een snelle uitrol, met als doel honderden winkels.

“Het is een harde competitieve markt, maar de economische groei leidt tot sterk stijgende bestedingen in de consumentenelektronica”, aldus Wortel in het vakblad. De prijsvechter moet in China concurreren met grote lokale spelers als Suning en Gomé. Ook buitenlandse formules als Best Buy (met ondertussen zes winkels) en Walmart en Carrefour zijn er al aanwezig.

Media Markt heeft om een aantal redenen gekozen voor Shanghai als uitvalsbasis. “De stad is een overgangsgebied met veel westerse invloeden. Als we daar slagen is de kans op succes elders ook groter”, legt Wortel uit. Boven dat is het bestedingsniveau in de grote steden hoger dan in de rest van China, dat kan soms wel het vijf- of tienvoudige zijn.”

Naast moederbedrijf Metro Group, met onder meer Media Markt en Saturn, is het Taiwanese elektronicabedrijf Foxconn de andere aandeelhouder van Media Markt China. Wortel daarover: “Hier heerst een andere cultuur dan in Europa, een joint venture werkt dan sneller.”

Er is een aantal opvallende verschillen met de westerse retail, zo valt Wortel op. “Retail mag hier nog echt een show zijn, met felle lichteffecten. Een sterke merkaanwezigheid wordt erg op prijs gesteld.” Voorts neemt de Chinese winkelier het niet zo nauw met piraterij. “Ook valt er nog wel eens wat aan te merken op de kwaliteit en veiligheid van producten. Maar Media Markt China zal een strenge kwaliteitsbewaking hanteren. En we gaan uitsluitend legale producten verkopen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!