De meeste supermarkten zijn nog niet genoeg doordrongen van de kansen die een duurzaam beleid biedt. Dat blijkt uit de Sectorvisie Supermarkten van ING Economisch Bureau.
Volgens de onderzoekers zijn de meeste supermarktondernemers er nog niet overtuigd dat de omzet zou kunnen stijgen door een verduurzaming van het assortiment. Wel noemt 75 procent van de supermarktondernemers duurzaamheid als een belangrijk thema. Maar bij het woord duurzaamheid denken zij vooral aan maatregelen om het energieverbruik te verminderen.
Momenteel blijft het omzetaandeel ‘duurzaam’ beperkt door een gebrek aan duidelijkheid en verhaal naar de consument toe. In de foodketen dienen supermarktorganisaties de regierol te pakken, aldus ING Economisch Bureau.
De economische crisis heeft volgens de onderzoekers de grote consumententrends – gezondheid, gemak, genieten en groen – naar de achtergrond gedreven. “Door de economische crisis en het effect op de bestedingen is de prijsfactor de afgelopen twee jaar belangrijker geworden”, aldus het onderzoek.
Duurzaamheid biedt supers veel kansen
Gepubliceerd op 5 juli 2010 om 00:00
Reacties 0